21 mars 2008

Dagens LO

Till slut lägger jag in LOn som jag har gjort idag. Dikten hittade jag på familjeliv på finska, vet inte vem som har skrivit den. Jag översatte den fritt och ändrade lite så den skulle passa mig, tyckte texten var så underbar! LOn ser sned och vind ut här på fotot men jag lovar att den är rak i verkligheten, är bara så trött på kameror och datorer nu så jag orkar inte fixa mer! Lägger upp fler LOs imorgon kanske!



Innan jag blev mamma...

Innan jag blev mamma
tillredde jag och åt varma måltider.
Jag hade kläder utan fläckar.
Innan jag blev mamma
sov jag så länge jag ville, och brydde mig inte om
hur sent jag gick och lade mig.
Jag borstade håret och tänderna varje dag.
Innan jag blev mamma
städade jag mitt hem ofta.
Jag snubblade aldrig över leksaker.
Nynnade aldrig på sånger om maskar och tåg.
Innan jag blev mamma
hade jag inte en tanke på om mina krukväxter var giftiga eller inte.
Jag funderade aldrig på vaccinationer.
Innan jag blev mamma
hade ingen någonsin spytt på mig
eller bajsat
spottat
bitit
kissat
eller nypt mig med små fingar.

Innan jag blev mamma
hade jag kontroll över mina tankar och min kropp.
Jag sov hela natten.
Jag hade aldrig hållit ett skrikande barn
så att man skulle få ta ett blodprov eller ge en spruta.
Jag hade aldrig tittat in i gråtande ögon och känt
hur hjärtat gått i miljoner bitar
för att jag inte kunnat ta bort smärtan.
Jag hade aldrig varit så ofattbart lycklig över ett enkelt leende.
Jag hade aldrig suttit sent på natten och tittat på ett sovande barn.
Innan jag blev mamma
hade jag aldrig hållit i en sovande baby, bara för att
jag inte ville lägga ner honom i sin säng.

Innan jag blev mamma
visste jag inte hur det kändes att bära sitt hjärta på utsidan av kroppen.
Jag hade aldrig kunnat tro, att en så liten
kunde påverka mitt liv så mycket.
Jag kunde inte ana att jag skulle kunna älska någon så villkorslöst.
Jag visste inte hur mycket jag skulle älska att vara någons mamma.

Innan jag blev mamma.
visste jag inte hur underbart det är att mata en hungrig baby.
Jag visste inte, att någon så liten
skulle kunna få mig att känna mig så behövd.
Innan jag blev mamma
hade jag aldrig stigit upp på natten med tio minuters mellanrum
bara för att se att allt är bra.
Jag hade aldrig känt den värmen
glädjen
kärleken
förundran
eller tillfredsställelsen som kommer av att vara att vara mamma.
Inte visste jag, att jag kunde känna så mycket...

Innan jag blev mamma.









2 kommentarer:

Miss Goldie sa...

Vad kul att du skaffat blogg också! Tycker du har så många fina LO:s så det är bra att jag kan kika på dem när jag behöver inspiration. Jättefin sikt på den senaste LO:n, den måste jag nog kopiera nån gång!

Nipsu sa...

Dikten "Innan jag blev mamma" är verkligen fin o. den har ja på min pres. http://www.familjeliv.se/hem/muminmama/presentation.php men vet tyvärr inte heller vem som är författaren... Gillar din scrapstil!:-)